Bydel ændret på få måneder



Det er det samme triste billede
man ser det i en mængde større og mindre stationsbyer
rundt i verdens lande:

2019.06.02 Cykelparkering, Nørreport, København-01

(der er flere “cykel-P-øer” længere fremme ved skorstene)
2019.06.02 Cykelparkering, Nørreport, København-02

Ved Nørreport Station i København
har man netop færdiggjort et flerårigt 400 mio kr project
med forskønnelse og forbedring af stationen og dens omgivelser

Arkitekterne bag denne cykelparkering
blev tilmed tildelt en pris
måske for at nedsænke cykelparkeringen ½ meter
det er det eneste synlige anderledes fra andres cykelkaos

Men i virkelighedens verden
er det ganske det samme cykelkaos
som har hersket de sidste 75 år
cyklerne står blot på en anden måde

* * *

Og mindre end 1% af verdens byer
har gjort noget ved problemet

Men i Japan
gik man anderledes til opgaven

Opgaven var den samme – “gør noget ved vort cykelkaos”
og det gjorde arkitekterne så:

Minato park
her var for nogle få år siden dagligt parkeret 10.000+ cykler
tilhørende nogle af de 757.132 daglige rejsende (2018)
som blev betjent af den nærliggende Shinagawa Station

(Minato er en bydel i Tokyo, Japan)
Det var et stort område
som blev forvandlet fra cykel-kaos-parkering det ene år
til en indbydende og herlig park det næste

I Japan fik arkitekterne ikke nogen pris
og forventede det ej heller
“vi udførte jo bare det arbejde vi blev bedt om”

I baggrunden kan skimtes nogle små hvide tage
de er en del af forklaringen

*
Indgang til området for cykelparkering

De 2 herrer (i sort habit) til højre for min kone
er fra sektion “Internationalt Salg” i det japanske firma Giken

Opsynsmanden afleverer diskret det respektfulde buk

* * *
Tomiko (min japanske kone) og jeg, Svend-Erik Mortensgaard
var i slutningen af maj 2019 inviteret af det japanske firma Giken
til en demonstration af deres automatiske Eco-parkering
vel nok det mest avancerede i verden

Det blev en både minderig og interessant dag


*

Bygninger med indgang til Parkerings-siloer 2-3-4 i venstre side

*
Adgang til siloer 1 og 5 er i højre side

*
Her findes også Minato Kommunes servicekontor
med en meget venlig dame i betjeningen
og her “bor” også opsynsmanden

*
Tomiko er her i den fjerne ende af cykel-P området
og her er indgangen til Parken
som tidligere var fyldt med tusinder af cykler

Og til højre er silo-5
hvor de 2 salgsfolk og de 2 ingeniører nu er klar til en demostration

I Japan er fagopgaver skarpt adskilt – salgsfolk sælger
og teknikerne klarer det “vanskelige”

Et eksempel:
Min kones lillebror er entreprenør
(jord- og kloak) så på nye bygninger klarer han alt det op til og med soklen
resten rører han ikke – det gør andre
Han har endnu aldrig hængt en lampe op derhjemme
sådan noget klarer en elektriker

*
og her ved silo-5 var de 2 tekniske ingeniører fra kontoret i morges
klar til en demonstration af P-systemet

*
cyklen op i rillen – “træd bort fra måtten”
siger den milde computerdames røst

*
Alligevel sætter han en fod på måtten
og på 1/4 sekund er alt stoppet
og døren ind til siloen er låst

Dette af sikkerheds hensyn
for der findes jo i dag privatejede cykler til over 100.000 dkr
men til nu er der aldrig forsvundet en cykel fra en silo

*
Omme på siden af huset er der et vindue
og føler du trang dertil
kan du vinke til din cykel

*
Imens er en gruppe børnehavebørn på vej ind i parken

*
Og en håndfuld unge mænd fra det nærliggende universitet
har netop krydset tværs gennem parken
er nu på vej ind i cykelparkeringen
smutter måske lige en tur hjem til mor her til frokost

Man kan naturligvis tage sin cykel ind og ud som man lyster
det tager blot 8 sekunder for computeren at hente en cykel op

8 sekunder fra du viser dit kort til computeren
til din cykel står foran dig


*
På vejen tilbage beundrer vi den travle Shinagawa Station
ikke en eneste cykel er et se

For de der ikke ønsker at betale for at parkere cyklen
er der gratis cykelparkering bag stationen

*
Københavns Kommune valgte et prisvindende arkitektfirma
til at løse cykelproblemet ved Nørreport

*
Minato Kommune valgte en anden løsning
de udførte opgaven sammen med firmaet Giken

Og
de to valg blev truffet på næsten samme tidspunkt
nemlig for nogle få år siden

*